dinsdag 4 december 2012

Examentips

En ja,hoor, de examens komen steeds dichterbij. Voor mij alleszins, ik weet niet hoe het daar in Nederland werkt. (Ik woon in BelgiĆ«.) Maar ik heb enkele examens deze week en volgende week. Om jullie al wat te helpen, heb ik handige examentips. Hopelijk zullen ze jullie van pas komen! 




1. De beste raad die ik ooit kreeg van een leerkracht in het lager was, dat je altijd voluit moet zijn op je antwoorden op je examens! Je moet altijd doen alsof je die leerkracht het juist moet leren. Dat die leerkracht daar niets van af wist, en dat hij/zij geen leerkracht was, maar een buitenaards wezen om het zo maar te zeggen. Kortom, wees voluit! Denk niet dat die leerkracht je wel gaat verstaan, daardoor ga je veel minder punten scoren. 

2. Dit klinkt een beetje ouderwets en standaard, maar ga op tijd slapen. En slaap voldoende! Nachtrust is heel belangrijk, zo onthoud je veel meer en veel beter! Dit klinkt vanzelfsprekend, maar jammer genoeg zijn er veel kinderen die het gewoon niet doen. 

3. Ik denk dat de meeste leerkrachten jullie de planning ruim van te voren geven, dat is niet voor niets! Leer dan ook ruim van te voren. Maak een planning, dit klinkt zo saai en dom. Maar het gaat je echt helpen. 

4. Stel je vragen tijdens de lessen! Als je iets niet snapt, vraag het dan meteen aan je leerkracht. Ze zijn er ook niet voor niets. Je moet niet altijd denken dat je het later zult snappen! Snap je iets niet? Steek dan meteen je hand op! 

5. Schrijf alles op. Maak notitie's van alles. Van moeilijke woorden, of van definitie's, gewoon alles! En als je ziek was, zet je dan weer meteen in orde. Niets is vermoeider dan leren zonder de juiste lessen bij je te hebben, of niet complete. 

6. Laat je spullen zoals je laptop, gsm, nintendo etc., ver van je! Je hebt niet je gsm nodig om snel eens te bellen naar een vriendin omdat je een “vraag” hebt over de leerstof. Als dat echt zo zou zijn dan doe je dat tijdens je pauze en leg je die oefening wat je niet snapt even aan de kant.

Dit waren de 6 belangrijkste tips. Natuurlijk is de tip veel leren ook heel belangrijk, maar dat spreek voor zich! Veel succes toegewenst! 

Wat vonden jullie van deze tips?

Liefs, Laura

Geen opmerkingen:

Een reactie posten